PROIECT DE ACTIVITATE TERAPEUTICA LOGOPEDICA
DATA: ***
GRUPA: 1***
2.****
3****.
TULBURAREA DE LIMBAJ: Dislalie
polimorfa
DURATA: 50 min
TEMA ACTIVITATII:
Diferenţierea sunetelor „s” şi „z”
TIPUL ACTIVITATII: corectiv-terapeutica
OBIECTIV GENERAL: Diferenţierea sunetelor “s” şi “z” în emitere
independentă, în silabe
directe şi indirecte, cuvinte care
conţin sunetele “s” şi
“z”, cuvinte paronime, propoziţii
cu aceste cuvinte.
OBIECTIVE OPERATIONALE:
O1: Să pronunţe corect sunetele „s” şi
„z”;
O2: Să recunoască auditiv cele două sunete
în silabe, cuvinte, propoziţii;
O3: Să articuleze corect cuvintele date;
O4: Să descopere diferenţele dintre
cuvinte din imaginile date;
O5: Să diferenţieze cuvintele paronime prin pronunţie şi
sens;
OBIECTIVE FORMATIV-TERAPEUTICE:
Pe parcursul activităţii se va urmării:
a)
elevii să-si dezvolte deprinderile de pronunţie corecta a
sunetelor “s” şi „z”, în toate
cazurile date;
b)
elevii să interacţioneze cu ceilalţi colegi in povestirea după imagini;
c)
să se creeze un climat afectiv pozitiv care să-i stimuleze pe copii.
METODE SI PROCEDEE DIDACTICE:
·
Conversaţia
·
Demonstraţia articulatorie
·
Explicaţia
·
Exerciţiul
·
Comparaţia
·
Jocul didactic
MIJLOACE DIDACTICE:
¨
oglinda logopedica
¨
imagini cu diverse obiecte a
căror denumire conţin sunetele “s” şi „z”
¨
material verbal
¨
stimulente
BIBLIOGRAFIE:
*
Verza, E. (2003), Tratat
de logopedie, Editura Fundaţiei Humanitas, Bucureşti, vol I
*
Verza, E. (1977), Dislalia
si terapia ei, E.D.P., Bucureşti
*
Verza, E. (1995), Psihopedagogie
speciala - manual pentru cls. XIII Scoli
normale, E.D.P., Bucureşti
*
Stănica, C., Vrăsmaş, E. (1994), Terapia tulburărilor de limbaj, Editata de S.S.H., Bucureşti
*
Păunescu, C-tin. (Sub red.) (1984), Tulburări de limbaj la copil, Ed.
Medicală, Bucureşti
Nr. crt.
|
MOMENTELE ACTIVITATII
|
TIMP
|
DESFASURAREA ACTIVITATII
|
OB.
|
METODE SI PROCEDEE DIDACTICE
|
EVALUARE
|
1.
|
PREGATIREA
ACTIVITATII
|
2’
|
Pregătirea
materialului didactic, aerisirea sălii, dezinfectarea oglinzilor logopedice
cu spirt, sosirea copiilor si aşezarea la locurile lor.
|
|
|
initiala
|
2.
|
REACTUALIZAREA
ARTICULĂRII CORECTE A SUNETELOR „S” ŞI „Z”
|
15’
|
Realizarea
câtorva exerciţii de “încălzire” a aparatului fonoarticulator.
Realizarea
de exerciţii de dezvoltare a auzului fonematic.
Exerciţii
de pronunţie cu cuvinte care conţin suntele „s” şi „z”
|
|
Conversaţia
Demonstraţia
articulatorie
Exerciţiul
|
frontala
|
3.
|
DIRIJAREA ACTIVITATII
TERAPEUTICE
|
20’
|
·
Se pronunţă sunetul „s”, apoi
sunetul „z” având grijă ca subiectul să realizeze corect diferenţa de
articulare şi conştientizarea diferenţelor prin palparea laringelui în timpul
emiterii sunetelor.
·
Vom pronunţa silabe cu „s” şi
„z” în toate poziţiile, iar subiectul va trebui să le reproducă. (ex. sa-za,
asa-aza, as-az)
·
Se vor repeta prin vorbire
reflectată cuvinte ce conţin sunetele „s” şi „z”
(ex.
sac, soare, casă, las, zeu, oază, iaz)
·
Pentru recunoaşterea
sunetelor „s” şi „z” se vor da exemple de imagini, iar apoi copii vor trebui
să spună în care cuvânt se aude „s” şi în care „z”
·
Se realizează propoziţii după
imagini, recunoscându-se unde se aude 2s” şi unde „z”.
·
Se cere aranjarea unor
cartonaşe cu imagini ce conţin „s” sau „z” pe care copiii le vor aranja pe
două coloane separate.
|
O1
O2
O3
O4
|
Demonstraţia
articulatorie
Conversaţia
Explicaţia
Comparaţia
Conversaţia
Explicaţia
Comparaţia
Joc didactic
|
individuala
|
4.
|
CONSOLIDAREA
ACTIVITATII
|
11’
|
Se
repetă serii de cuvinte paronime, corect, şi se cere explicare înţelesului
fiecărui cuvânt, după care alcătuire de propoziţii cu aceste cuvinte.
|
O5
|
Explicaţia
|
individuala
|
5.
|
EVALUARE
|
2’
|
Copiii care au fost
cuminţi, atenţi, care au răspuns corect, vor primi cate un stimulent.
|
|
Conversaţia evaluativa
|
finala
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu